به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۳۰ بهمن، در آستانه افتتاح آزادراه غدیر مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه به همراه وزیر راه و شهرسازی، استانداران قزوین، تهران، البرز و مرکزی و فرمانده پلیس راه کشور از این کریدور مهم ترانزیتی کشور بازدید کرد و در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت این شریان حیاتی برای تهران و البرز گفت: آزادراه غدیر بخشی از کریدور شرق به غرب، شمال به جنوب و بخشی از کریدور ترانزیت آسیایی است که موجب تسهیل تردد خودروهایی که از استان های شمال غربی و غرب کشور با عبور از تهران به سمت جنوب شرق و شمال شرق میروند ، میشود.
وی گفت: این آزادراه یکی از پروژههای مهم کشور است که در یک زمانبندی فشرده با سرمایه گذاری بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان در عرض پنج سال اخیر کار شده است و اولین پروژه در مقیاس ملی است که در یک دولت از ایده تا بهره برداری اجرا شده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی احداث این آزادراه را بر پایه توان داخلی و دانش مهندسان ایرانی دانست و اظهار داشت: در آزادراه غدیر همه تجهیزات داخلی است و طراحی و اجرا توسط متخصصان داخلی انجام شده است.
خادمی در خصوص مزایای بهره برداری از این پروژه توضیح داد و گفت: آزادراه غدیر با کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر زمان سفر برای خودروهای سبک را ۹۰ دقیقه و خودروهای نیمه سنگین را ۱۱۰ دقیقه کاهش می دهد. پیش بینی می شود مصرف بنزین ۷۰۰ میلیون لیتر و گازوییل ۱۶۰۰ میلیون لیتر در دوره بیست ساله بهره برداری کاهش می یابد و آلاینده های زیست محیطی نیز ۵.۴ میلیون تن کاهش خواهد یافت.
وی افزایش طول شبکه آزادراهی کشور را یکی از اولویت های اساسی اعلام کرد و افزود: طول کل آزادراه کشور ۲۵۰۰ کیلومتر است و تا سال ۱۴۰۰ میزان ۶۶۰ کیلومتر به این مسیر اضافه میشود و به این ترتیب با افزایش ۲۵ درصدی، طول شبکه آزادراهی به ۳۱۰۰ کیلومتر ارتقا می یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصدی تعدادی از آزادراه ها خبر داد و بیان داشت: در سال آتی نیز چندین آزاد راه دیگر به بهره برداری خواهد رسید که در شبکه آزادراهی کشور تاثیر مهم و بسزایی خواهند داشت.